E-mobility megoldásaink

Elektromos autótöltő

Elektromos autó töltő berendezések és Carport rendszerek

Elektromos autótöltő

Az elektromos járművek (EV) töltőállomásai iránti kereslet gyorsan növekszik az utakon közlekedő elektromos járművek számának növekedésével. Lakossági Ügyfeleink számára egyszerű és praktikus telepítési megoldásokat kínálunk az esztétikai igények figyelembevételével, vállalati Ügyfeleink számára pedig egyedi igények kiszolgálását is biztosítjuk.

Bízza tapasztalt szakértőinkre töltőállomásának kivitelezését, melynek telepítése otthona vagy vállalkozása közvetlen közelében számos gyakorlati, pénzügyi és környezetvédelmi előnnyel jár.

Miért éri meg hosszútávon elektromos autótöltő telepítésébe fektetnie?

Lakossági megoldások

  • Könnyen és egyszerűen biztosíthatja elektromos járműve töltését
  • Gyors telepítés, praktikus és modern kialakítás
  • Időt takaríthat meg - akár nappal, akár éjszaka töltheti otthonról gépjárművét

Vállalati megoldások

  • Töltőállomások kialakításával növelheti a fenntarthatóságot és vonzza a hasonlóan innovatív gondolkodású ügyfeleket, partnereket
  • Az elektromos járművek iránti népszerűség folyamatosan növekszik, töltőállomások telepítésével kiszolgálhatja alkalmazottai és ügyfelei igényeit is, mely pozitív hatással lehet vállalkozása számára
  • Bevételt generálhat - az elektromos autótöltők közvetlen és közvetett bevételt is generálhatnak vállalkozása számára

Terméktípusaink

Fali töltő

Fali töltő

  • egyszerű és kényelmes töltési lehetőség
  • a fali töltő kábel fixen rögzített, így könnyen csatlakoztatható a gépjárműhöz
  • a töltési művelet elindítása néhány másodpercet vesz igénybe, egyszerűbb és gyorsabb, mint egy hagyományos autó tankolása
Töltőoszlop

Töltőoszlop

  • széles teljesítményskála: 3,6 - 100 kW
  • több verzióban elérhető: AC vagy DC töltés; egy, illetve több töltőfejjel
  • minden típus Type2-es csatlakozóval rendelkezik

Kiknek ajánljuk?

  • Természetes magánszemélyeknek
  • Kiskereskedelmi egységeknek
  • Irodaház és parkoló üzemeltetőknek
  • Intézményeknek
  • Társasházaknak, ingatlanfejlesztőknek
Carport - napelemes autóbeálló

Carport (napelemes autóbeálló)

A Carport egy napelemmel borított autóbeálló, amely a járművek korlátozott védelmére szolgál az időjárás viszontagságaitól. Elsődleges célja, hogy megvédje a járműveket az esőtől, hótól, naptól és más időjárási körülményektől, amelyek kárt vagy kopást okozhatnak, amellett, hogy közben áramot termel. A Carportok a rendelkezésre álló helytől és az egyéni preferenciáktól függően házhoz vagy önálló szerkezetekhez is csatlakozhatnak. A Carport előnye, hogy változatos struktúrában telepíthető és a későbbiekben bővíthető is a beállók száma.

Carport rendszer elektromos autó töltővel

Carport rendszer elektromos autó töltővel

A Carport rendszer és az elektromos autó töltők előnyeinek kombinálásával kialakítható olyan megoldás, amely praktikus, környezettudatos, és modern egyaránt.

Elektromobilitás

Az üvegházhatású gázok és a közlekedés

A közlekedés akár egyéni, akár közösségi, nagyon fontos eleme a mindennapjainknak. A járművek az életünk részévé váltak az elmúlt 100-150 évben. Nélkülük nem, vagy csak nagyon nehezen jutnánk el iskolába, munkahelyre, vagy éppen az orvoshoz. A boltokban található élelmiszerek és egyéb termékek szállításához is elengedhetetlenek a különböző méretű járművek, a mezőgazdaságban pedig kifejezetten nagy jelentősége van az erőgépeknek, nélkülük sokkal kevesebb élelmiszertermelés valósulhatna meg ugyanazon időszak alatt, adott területen.

Az üvegházhatású gázok (GHG) kibocsátása felelős a globális felmelegedésért. Annak érdekében, hogy mérni lehessen a kibocsátást egy egyszerűen összehasonlítható számmal, bevezették a CO2 egyenértékűséget, mely meghatározza, hogy az egyes gázok a szén-dioxidhoz képest hányszoros negatív hatással bírnak. Ezek a gázok: szén-dioxid (CO2), metán (CH4), dinitrogén-oxid (N2O), halogénezett és fluorozott szénhidrogének (CFC és HFC). Az üvegházhatású gázok kibocsátását így egyszerűen CO2-egyenértékben lehet meghatározni akár csak egy kis háztartás, ipari vállalat, ország, kontinens, vagy akár az egész Föld tekintetében vizsgáljuk.

Az európai unió 2023 második negyedévében 821 millió tonna CO2 egyenértékű üvegházhatású gázt bocsátott ki, melynek ~16%-át a személyautók, ~6%-át a buszok és teherautók, ~3%-át pedig a kisteherautók teszik ki. Összességében a közlekedés a teljes üvegházhatású gázkibocsátás ~25%-át adja az EU-ban, ami ~205 millió tonna CO2-nek felel meg. A fentiekből látszik, hogy nagyon fontos terület, amivel kifejezetten foglalkozni kell. A többi szektor mellett a közlekedés és szállítás során kibocsátott üvegházhatású gázok csökkentése kardinális kérdéssé vált az EU-ban, aminek nyomán 2023.04.18-án el is fogadta az európai parlament a fit for 55 elnevezésű rendeletcsomagot, mely kimondja, hogy az 1990-es bázis évhez viszonyítva minden tagállamnak legalább 55%-al kell csökkentenie a GHG kibocsátást 2030 végéig. Ahhoz, hogy az egyes autóvásárlók felelősen tudjanak dönteni az autóvásárlásaik során, meghatározták, hogy egy-egy jármű esetében mekkora CO2 kibocsátás megengedett 1 km-re vetítve, mely értékek az 1. táblázatban láthatók.

1. táblázat CO2 kibocsátási normák

A táblázatból jól látható, hogy 2035-től az újonnan forgalomba helyezett személy és kisteherautók esetében nem megengedett a CO2 kibocsátás, ami azt jelenti, hogy alternatív üzemanyaggal működő járműveket lehet csak forgalmazni. A jelenlegi technológiai fejlettségeket figyelembe véve ezek várhatóan az elektromos autók lesznek. Ahhoz, hogy a következő 10 évben is tartani lehessen a kibocsátási normákat, nem csak a tisztán elektromos, hanem az úgynevezett plug-in hibrid járművek is jelentős szerepet kapnak. Egy egyszerű felhasználó számára mi a legnagyobb megoldandó feladat ezekkel a gépkocsikkal kapcsolatban? Természetesen maga a töltés. Lássuk, milyen lehetőségeink vannak.

Járműtípusok, akkumulátor kapacitások és töltési módok

Az elektromos járműveknek többféle típusa létezik, egészen kis teljesítményűtől a nagyokig. Egyre többet találkozhatunk elektromos kerékpárokkal, rollerekkel, robogókkal, motorokkal, személyautókkal és kisteherautókkal is. Az elektromos kerékpárok és rollerek esetében párszáz wattóra kapacitású akkumulátort kell csak tölteni, amire elegendő egy normál fali dugaljba csatlakoztatni az adaptert, ami jellemzően 1-200 W teljesítményfelvételre képes. A nagyobb elektromos robogók és kisebb motorok már akár 5-6 kWh kapacitású akkumulátorral is rendelkezhetnek, aminek a töltésére még mindig elegendő 4-600 W csúcsteljesítményű adapter, szintén normál hálózati csatlakozóval. Létezik pár nagyobb teljesítményű elektromos motor, 10-15 kWh kapacitású akkumulátorral, melyeket akár már nagy teljesítményű töltővel is lehet tölteni, de egyelőre ez a szegmens viszonylag jelentéktelen.

A következő lépcsőfok a konnektorról tölthető, úgynevezett plug-in hibrid (PHEV) modellek. Ezek olyan járművek, amelyek a hagyományos üzemanyaggal működő motorok mellett elektromos meghajtást is tartalmaznak, valamint akkumulátort, aminek a segítségével több tíz km-t is képesek tisztán elektromos üzemben megtenni. A PHEV modellek általánosságban 8-15 kWh akkumulátort tartalmaznak. A hagyományos, kisebb teljesítményű, otthoni töltési mód mellett már a nagy teljesítményű töltés is reális alternatíva publikus töltőkön.

A tisztán elektromos autók már csak és kizárólag akkumulátorról üzemelnek, nincs bennük hagyományos értelemben vett belső égésű motor. Az akkumulátor kapacitás elég széles sávon mozog, a legkisebbek 17-18 kWh energiát képesek eltárolni, míg a legnagyobb akkucsomag jelenleg 120 kWh körül alakul. Ezek a járművek otthoni, kisebb teljesítményű töltővel is tölthetőek, de a lassú töltés a használat során kompromisszumokkal jár. Mindenképp javasolt a nagyobb teljesítményű töltők használata, amihez akár már saját, otthoni berendezést is telepíthetünk.

Az elektromos autók töltéséhez használt berendezéseket jelenleg 3 csoportba soroljuk

Mode 2:

Általában az autók gyári tartozéka, amelyek villásdugóval a konnektorba dughatóak, maximálisan 10A áramfelvételre korlátozottak, mely 2,3 kW váltakozó áramú (AC) teljesítményt jelent. Általában egyszerű gombbal csökkenthető a teljesítmény annak érdekében, hogy korlátozottan rendelkezésre álló csatlakozási teljesítmény esetében se legyen túlterhelve a hálózat.

Mode 3:

Külön megvásárolható autótöltő, melyeket mindenképp fixen be kell kötni a megfelelően méretezett kábellel a csatlakozási pontra. Lehetnek 1 vagy 3 fázisúak, teljesítményük 3,7 – 22 kW között jellemző. Ezek is AC töltők, melynek a teljesítménye szintén csökkenthető több lépcsőben, melyet már applikáció is segít. A 22 kW-os töltőknek minimum 3x32 A-re van szükségük, ami nem igazán jellemző az átlagos családi házakra. Előfordulhat, hogy mérőhely szabványosítással egybekötött teljesítménybővítés is szükséges a nagyobb teljesítményű töltők telepítéséhez. Ezekhez a töltőkhöz akár okosmérő is csatlakoztatható, ami folyamatosan figyeli az épület energiafogyasztását és a felhasználható szabad kapacitást. Ezeket az információkat felhasználva a töltő mindig a lehetséges maximális teljesítményen üzemelhet. Bizonyos változatok képesek akár napelemes rendszer inverterével is kommunikálni, ami lehetővé teszi azt, hogy az autó töltésére maximum a napelemes rendszerből érkező energia legyen csak felhasználva.

Mode 4:

Olyan töltők, amelyek AC töltés mellett már egyenárammal (DC) is működnek, teljesítményük jellemzően 50 kW, de elérhetőek akár 250 kW-os méretben is. Ezek már mindenképp publikus töltők, nagy teljesítményük révén még a nagyobb kapacitású autókat is rövid időn belül (akár 1 óra alatt) jelentősen feltöltik. Például egy 250 kW teljesítményű töltővel egy 125 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt autó elméletileg 30 perc alatt 0-ról 100%-ra tölthető.

Fontos szempont még az autótöltők kiválasztásánál és használatánál az, hogy az autó mekkora teljesítményt tud fogadni. Amennyiben AC töltést alkalmazunk az autóba beépített akkumulátortöltő (AC energiát DC energiává alakít) maximális teljesítménye is korlát lehet. Jelenleg a legtöbb akkumulátoros autó 11 kW-os töltővel rendelkezik, így hiába csatlakoztatnánk egy 22 kW-os AC töltőt a járműhöz, az 11 kW teljesítményen üzemelne. Egy 60 kWh kapacitású autót 11 kW-os teljesítménnyel 5-6 óra alatt tudunk teljesen feltölteni, míg ugyanez a konnektorba dugható, hagyományos töltővel minimum 28-30 órát is igénybe vehet. Ha ugyanez az autó 22 kW-os fedélzeti töltővel rendelkezne, a teljes töltése 3 óra alatt meg tudna történni.

A DC töltés esetében viszont más a helyzet. Ez egy olyan töltési mód, ahol a fedélzeti töltő helyett egy másik csatlakozási ponton keresztül töltődik az akkumulátor. Természetesen ennek is vannak teljesítmény korlátjai, de ezek jelentősen magasabbak, mint az AC töltés esetében. Az előző példánál maradva, ha a 60 kWh akkumulátort mondjuk egy 50 kW-os DC töltővel szeretnénk feltölteni, akkor kicsivel több, mint 1 órára lesz szükségünk a művelethez.

Jogszabályi háttér

Az elektromobilitás fejlődésének érdekében bizonyos esetekben kötelezően előírt egy meghatározott számú elektromos autótöltő létesítése. A szabályozással érintettek a napi fogyasztási cikket értékesítő üzletek/üzletházak, valamint nem lakáscélú épületek is. A különböző kötelezettségekről és a határidőkről a 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 42.§ 10., valamint a 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet 8. számú melléklete alapján az alábbi felsorolás segítségével tájékozódhatnak.

  • 300 m2 bruttó alapterületet meghaladó, napi fogyasztási cikket árusító üzlet esetében, ha a település lakossága eléri a 20 001 főt, 2020. január 1-jéig kötelező minden megkezdett 100 parkolóhelyenként legalább 2 töltőállomás létesítése.
  • 300 m2 bruttó alapterületet meghaladó, napi fogyasztási cikket árusító üzlet esetében, ha a település lakossága kevesebb, mint 20 000 fő, 2026. január 1-jéig kötelező minden megkezdett 100 parkolóhelyenként legalább 2 töltőállomás létesítése.
  • Parkolóhely értékesítését szolgáló, meglévő építmények esetén minden megkezdett 100 parkolóhelyenként 2019. január 1-jéig kötelező legalább 2 töltőállomás létesítése.
  • Új építésű, vagy jelentős felújítás alá vont 10-nél több parkolóhellyel rendelkező, nem lakáscélú épületek esetében legalább 1 elektromos töltőállomás létesítése kötelező, ha a felújítási munkálatok a parkolóra, vagy az elektromos hálózatra is kiterjednek.
  • Meglévő épületek esetében a több mint 20 parkolóhellyel rendelkező, nem lakáscélú épületek esetében 2025. január 1-jétől legalább egy elektromos töltőpontot kell létesíteni.

A fentiek szerint tehát vannak meglévő kötelezettségek, amiknek már eleget kellett tenni, illetve már most érvényben vannak olyan szabályok, amik 2025 és 2026 év eleji határidővel kötelezővé teszik további töltőpontok létesítését. Fontos figyelni az újabb rendeleteket és jogszabályokat, ugyanis elképzelhető, hogy a jövőben tovább fog bővülni az elektromos autótöltő létesítésére kötelezettek köre.

Összegzés

A globális felmelegedés, a 2035-ös, illetve a 2050-es EU-s célok elérése miatt különös figyelemmel kell lennünk a közlekedésre, és az általa felhasznált energiára, végső soron az üvegházhatású gázok kibocsátására. A részben, vagy teljesen elektromos meghajtású járművek elterjedése és használata kifejezetten fontos már rövid távon is, ami magával hozza a publikus, illetve otthoni töltési hálózatok fejlesztését. Az autótöltő berendezések teljesítmény skálája nagyon széles, pár kW-tól több száz kW-ig terjed. Minden igényre meg lehet találni a megfelelő megoldást, de ahhoz ismerni kell a műszaki követelmények mellett a felhasználási szokásokat, valamint az esetleges korlátokat is.

Javasoljuk, hogy autóvásárlás előtt már tájékozódjanak a töltési lehetőségekről, és a várható felhasználási és töltési szokásaikhoz igazítsák a vételt. Saját töltőberendezés telepítése előtt pedig fontos megvizsgálni a teljesítményeket, valamint a csatlakozási lehetőségeket is. Amennyiben egy telephelyen több töltőberendezés üzemel, fontos lehet a korlátozottan rendelkezésre álló teljesítmény miatt az egyes berendezések vezérlése, ami szintén szakembert, adott esetben egyedi megoldást kínál. Továbbá bizonyos esetekben a jogszabályi háttér kötelezi a tulajdonosokat elektromos autótöltő telepítésére, mely szabályozásokat érdemes figyelemmel kísérni, az esetleges változások miatt. Több irányból megközelítve is látszik, hogy valóban fontos az elektromobilitás, mely szépen lassan a mindennapjaink részévé válik, és átformálja az elmúlt évtizedek szokásait.

Amennyiben elektromos járművek töltésére szeretne kiépíteni megfelelő töltőt az otthonában, vagy töltőhálózatot egy vállalati parkolóban, keressen minket bizalommal. A tervezéstől a kivitelezésig kulcsrakészen vállaljuk autótöltők telepítését rövid határidővel.

Kérjen ingyenes ajánlatot!
Ajánlatkérés